TECHNOLOGIE IMPACT TOOLKIT

Kunnen we een online gratis TOOL bouwen, die mensen helpt om na te denken over de impact van technologie?

Natuurlijk kunnen we dat!

Daarom zijn we met een groep enthousiaste onderzoekers en steun van Fontys (2019) en een KIEM-Subsidie (2020) druk bezig met dit avontuur. We hebben al een beta-versie, die je al kunt gebruiken, die vind je op www.tict.io. Daar vind je ook al onze vooruitgang.

Laten we – om te beginnen er eens een cliché bij pakken, want clichés zijn meestal waar – van Simon Sinek en praten over WAAROM, HOE en WAT.

WAAROM?

Stewart Brand, een ouwe Silicon Valley Hippie, zei het misschien wel het beste: wanneer je mensen wilt veranderen, dan moet je de instrumenten veranderen waarmee ze werken. Doe dat, en je verandert de mensen en de maatschappij. Als we met deze uitspraak in ons achterhoofd kijken naar de veranderingen in onze  maatschappij in de afgelopen 30 jaar, dan doemt er een veelzeggend beeld op. Wij maakten er een filmpje van met de krachtigste tool ooit (PowerPoint!).

Dat betekent dat technologie ontwerpen eigenlijk gelijk staat aan het ontwerpen van mensen en van de maatschappij. Technologie ontwerpen is dus iets waar je écht goed over na moet denken en daar willen wij bij helpen met onze tool.

Dat is belangrijker dan ooit. Studenten, werkveld en medewerkers zetten steeds vaker technologie in om een maatschappelijk probleem aan te pakken. Ze maken prototypes, gebruiken bestaande technologie of proberen iets nieuws. Maar hoe bepaal je eigenlijk de impact van technologie op de maatschappij? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste vragen stelt, zodat je de juiste antwoorden kunt geven? Is een app die het huiltje van je baby analyseert een goed idee? Is ring.com vooruitgang? Is een chatbot die je helpt om een product te kiezen, een goed plan? Wanneer wel, en wanneer niet? Wat moet je aanpassen? Dat zijn de vragen waarvoor we een online gratis tool aan het bouwen zijn! Die tool omringen we met hulpmiddelen zoals good,- en best practices, verdiepende links én lesmateriaal.

HOE DOEN WE DAT?

We werken in een kernteam met tien mensen uit verschillende disciplines en drie bedrijven. Het team bestaat uit lectoren, studenten, docenten en ondersteuners. Steeds bouwen we nieuwe versies van de tool, die testen we op onze doelgroepen en op basis daarvan maken we nieuwe versie van de tool. Die testen we opnieuw. Tegelijkertijd zorgen we dat elke categorie een eigen ambassadeur heeft.

WAT DOEN WE ?

Ten eerste bouwen we de tool. Die tool kan minimaal het volgende:

  1. Je kunt er je technologie invullen en beschrijven (de tool is bedoeld voor allerlei soorten technologieën);
  2. Je kunt er 10 categorieën van vragen beantwoorden;
  3. Je kunt de vragen anoniem invullen, maar ook je werk opslaan en delen;
  4. Je kunt andere antwoorden van andere technologieën doorzoeken;
  5. Je kunt een ingevuld voorbeeld zien ter inspiratie (de Griefbot);
  6. Je kunt andere frameworks en interessant materiaal op het onderwerp vinden;
  7. Heb je wijzigingen aangebracht als het gevolg van de tool, dan kun je dat bijhouden;
  8. Heb je betere vragen, dan kun je dat doorgeven aan de community;
  9. En, je kunt een PDF maken die een compleet beeld geeft van je proces, je antwoorden en dus de verwachte impact;
  10. Je kunt ook een canvas maken;
  11. Je kunt ook een light – variant invullen, en later pas verdiepen;
  12. Je kunt een changelog uitprinten.

Supertof!

Je kunt de tool gewoon gebruiken, maar het wordt allemaal een stuk sterker als het onderdeel is van een gebruiksmethode (in het werkveld of in het onderwijs). Daarom bedenken we, ontwerpen we en verzamelen als tweede we ook best practices en good practices en als derde proberen we lesmateriaal te koppelen aan de tool.

GOED BEZIG! EN DE PLANNING?

Die hebben we ook. Die verandert steeds, maar in grove lijnen ziet het er zo uit:

  1. Onderzoek naar bestaande tools (klaar)
  2. Onderzoek naar de meest geschikte vragen (klaar)
  3. Zoeken naar een applicatie – bouwer (klaar);
  4. Verzameling beste vragen (klaar);
  5. Ontwerpen onderwijsmethode (Cycle) (klaar)
  6. Definitief vaststellen te stellen vragen (klaar)
  7. Ontwerp maken tool (klaar)
  8. Beta opleveren van de tool (klaar)
  9. Eerste testen tool met studenten (klaar)
  10. Nieuwe iteratie maken prototype (klaar)
  11. Maken animatie met uitleg (klaar)
  12. Ambassadeurs aanwijzen en aan het werk zetten (voorjaar 2020)
  13. Uitgebreidere testen met studenten (voorjaar 2020)
  14. Gesprekken met het werkveld (voorjaar 2020)
  15. Best Practices beschrijven en opleveren (zomer 2020)
  16. Canvas en TICT light ontwerpen en opleveren (zomer 2020)
  17. Productieversie opleveren (september 2020)
  18. Lesmateriaal opleveren (november 2020)
  19. Community aanzwengelen / promotie (najaar 2020)
  20. Versies maken voor verschillende doelgroepen (najaar 2020)
  21. INTERNATIONALE DEFAULT STANDARD FOR IMPACT ON TECHNOLOGY (2021)

IS OOK EEN POWERPOINT MET DIT VERHAAL?

Zeker, wel zo makkelijk, hier downloaden (PowerPoint 45 MB) – Engels (het is een internationaal project).

Laatste update: 17-03-20