TOOLS

Wij bouwen samen met studenten gereedschappen en spellen, die je helpen om beter na te denken over de impact van technologie. Hieronder staat een overzicht van de tools die we in elkaar hebben geschroefd en de spellen die we hebben gemaakt.

TOOLS (NOT ONLY FOR FOOLS)

We bestrijden, kun je zeggen, vuur met vuur, alhoewel het vooralsnog om een bosbrand gaat, die we bestrijden met een waakvlam. De twee producten die af zijn en die ontzettend veel gebruikt worden staan hieronder. Een derde product, de SMOMBIE RUN, is klaar als prototype en op zoek naar een hardloop – organisatie.

TOOL -> CEPTCHA

Miljoenen mensen moeten elke dag bewijzen aan een robot dat ze geen robot zijn, door robotdingen te doen. In essentie: je moet falen als een robot om te bewijzen dat je een mensn bent. Ze doen een CAPTCHA. Ze selecteren plaatjes met verkeerslichten. Ze zetten vinkjes. Ze typen wazige woorden over.

CAPTCHA’s zijn vernederend, beledigend en zelfs onmenselijk. En, je werkt ook nog eens voor het technologiebedrijf. Daarom bouwden wij een CEPTCHA. Een test die een beroep doet op je diep menselijke kwaliteiten (humor) en waarbij je kunt bewijzen dat je een mens bent in plaats van geen robot.

CEPTCHA is gratis, voor iedereen, hier lees je er meer over of op www.ceptcha.com!

TOOL -> TECHNOLOGY IMPACT CYCLE TOOL

In 2020 bouwden wij een tool, die je helpt om de impact van elke technologie te beoordelen. Inmiddels zijn er bijna 2238 technologieën mee beoordeeld en voegden we er 10 crashcourses aan toe, die ook heel veel gebruikt worden (meer dan 1000 keer!).

De tool is gratis te gebruiken, voor iedereen en te vinden op www.tict.io. Hier lees je er nog veel meer over.

TOOL -> SMOMBIE RUN APP

Smombie is een samentrekking van Smartphone en Zombie en het was ooit het Duitse woord van het jaar. Mensen lopen en gebruiken hun smartphone tegelijkertijd en als je achter zo iemand loopt, denk je: wat loopt daar? Is het een zombie? O nee, het is iemand op een smartphone.

Wij dachten, als mensen het leuk vinden om te lopen en op hun smartphone te zitten, hoe hard zouden ze dat dan kunnen. Dus bouwden wij een smombierun app, die je dwingt om op je smartphone te kijken terwijl je hard aan het lopen bent. Nu nog een organisatie vinden, die samen met ons de eerste hardloopwedstrijd wil organiseren. Als Brabanders lijkt ons de Singelloop in Breda of Eindhoven Halve Marathon zeer geschikt.

Ben jij die organisatie, meld je bij ons aan!

SPELLEN (OMDAT ER OOK VERLIEZERS MOETEN ZIJN)

Wij, van technofilosofie.com, maken spellen die je helpen na te denken over de impact van technologie. Sommige spellen zijn wat serieuzer (maar nog steeds leuk), zoals het Moral Design Spel en sommige wat minder serieus, maar nog veel leuker en daarom niet minder belangrijk, zoals het complot,- of compotespel.

Hieronder een korte beschrijving van de spellen, met links naar veel – veel meer informatie.

SPEL -> MORAL DESIGN SPEL

Soms wordt een stad met veel digitale spullen, geheel onterecht een ‘slimme’ stad genoemd. Immers, het feit dat iets digitaal is, maakt het nog niet slim.

Daarom ontwierp het lectoraat Moral Design Strategy en het lectoraat Journalistiek en Verantwoorde Innovatie van Fontys een spel, dat je helpt na te denken over techno – ethische vraagstukken. Wanneer is iets echt slim?

Kruip in de huid van een personage, en probeer anderen te overtuigen van wat een echt slimme stad is! En, als dat niet lukt, speel ze dan weg met je powerpunten!

We speelden het spel al met veel succes in verschillende gemeenten én er is nu ook een versie voor het onderwijs, de zorg en de journalistiek. Meer nieuwe versies zijn in de maak!

Veel meer over het spel (bestellen, mogelijkheden)
Onze cases
Artikel in stadszaken.nl.

SPEL -> COMPLOT,- OF COMPOTETHEORIE?
Straks zijn er weer feestdagen. Gezellig met de hele familie aan de kerstdis of gourmetten met oud en nieuw. Of Pasen. Of verjaardagen. Maar wat als er plotseling, tussen de garnalencocktail en de kalkoen door, complottheorieën op tafel komen? Wat als Ome Henk gelooft dat Bill Gates ons micro-chipt via de vaccins? Of dat kinderen autistisch worden als ze worden gevaccineerd?

Wat als Tante Annie denkt dat de aarde plat is? Of die éne neef die een heel verhaal begint over vogels die niet echt zijn, of reptielen van de planeet Alpha Draconis. Wat als het slimmere nichtje wijst op Edward Snowden en dat die achteraf gelijk had? Wat dan? Hoe houden we het dan nog een beetje gezellig? Gratis te downloaden of te bestellen.

Hier veel, veel meer.

SPEL -> GREATEST EXPERTS OF ALL-TIME
Wil jij weten of je een goed technologisch product hebt gemaakt? Waarom vraag je het niet aan Edward Snowden of aan Mark Zuckerberg?

Wat vind David Attenborough ervan? Heeft Elon Musk een mening, denk je? En Jack Dorsey? Of de bedenker van de Facebook-duim. Gaat die er nog iets van vinden?

Het spel is verkrijgbaar in een prachtig doosje, ontworpen door Chris Geene, maar er is ook een digitale variant van het spel (PDF).

De vragen in het spel zijn verbonden met de Technologie Impact Cycle Tool, dus je kunt ook een deep dive doen, door extra vragen op www.tict.io te beantwoorden.

Hier veel meer over dit spel.

En dan hebben we ook nog een digitale gremlins kleurplaat. Veel leuker tijdens het eten voor je kinderen of jezelf dan op je telefoon zitten. Zo simpel kan het zijn, inderdaad!